FAQ

Home » FAQ

Ja, bij de ontwikkeling wordt de software van Chiptuning Experience uitvoerig getest op een vierwiel vermogenstestbank. Voordat Chiptuning Experience een nieuw type ECU van chiptuning voorziet voor zowel consument als één van onze dealers wordt deze eerst ontwikkels op onze vermogenstestbank.

Met behulp van onze vierwiel vermogenstestbank wordt allereerst de standaard vermogen van de motor gemeten. Hierna wordt na het uitlezen van de software de mappen aangepast en vervolgens terug geprogrammeerd. Na het programmeren van het ECU wordt een nieuwe meting gedaan om de stijging van het koppel, de trekkracht, en vermogen, de snelheid, vast te stellen.

Wanneer de chiptuning van een nieuwe type motor uitvoerig is getest en voldoet aan de eisen welke Chiptuning Experience stelt aan haar software is deze beschikbaar voor u en onze dealers.

Een motormanagement, ook wel ECU genoemd, is een kast in het motorruim van de auto met één of meerdere printplaten welke voorzien van zijn diverse elektronische componenten. De processoren op de printplaat bevatten de softwareprogrammering met kenvelden. Door middel van deze kenvelden regelen onder andere de hoeveelheid ingespoten brandstof, brandstofduur, koppelbegrenzers, turbodruk en het ontstekingstijdstip. De chiptuning van Chiptuning Experience wordt geprogrammeerd in het motormanagent waar zich de programmering van de auto bevind.

Nee, aan de hand van veelvuldige testen en toepassingen van de chiptuning van Chiptuning Experience hebben wij een verhoogd slijtage aan de motor nog nooit waargenomen. Naast dat de motorfabrikanten een ruime mechanische veiligheidsmarge inbouwen wordt de motor met de chiptuning van Chiptuning Experience niet tot het uiterste belast. De levensduur van de motor van uw auto staat bij Chiptuning Experience voorop en is onze tuning geen zwaardere belasting als bijvoorbeeld het trekken van een caravan.

Nee, door uitvoerige testen en jarenlange ervaring kan Chiptuning Experience met zekerheid stellen dat chiptuning niet slecht is voor uw auto. Wij tunen dan ook niet voor niets vele honderden auto’s per jaar van zowel consumenten als gerenommeerde dealers in de hele Benelux. Door de kwaliteit welke wij keer op keer leveren hebben wij inmiddels 4 vestigingen in Nederland en zullen er nog meerdere waaronder ook in België binnenkort volgen.

De chiptuning van Chiptuning Experience is van dusdanige kwaliteit dat de motor van uw auto geen schade zal ondervinden. Als extra service kunt u bij Chiptuning Experience naast de standaard garantie nog een extra verzekering voor de motor afsluiten. Voor slechts € 225.- per jaar heeft uw Europese dekking op uw motor, aandrijflijnen en elektrische installatie. Deze motor verzekering kunt u per jaar verlengen totdat de auto maximaal 5 jaar oud is.

Op alle software en hardware van Chiptuning Experience krijgt u standaard maar liefst 3 jaar garantie. Voor extra garantie kunt u bij ons een motorgarantie van NSA afsluiten. NSA is gespecialiseerd in het overnemen van de motorgarantie na chiptuning.

Daarnaast krijgt u op de chiptuning van Chiptuning Experience 14 dagen tevredenheidsgarantie. Dit betekent dat wanneer u na het maken na de proefrit niet tevreden bent over het chiptuning resultaat de auto geprogrammeerd wordt naar de oorspronkelijke fabrieksinstelling. Deze garantie is tot 14 dagen na programmering van de chiptuning door Chiptuning Experience geldig.

Ja, Chipunting Experience houdt met de programmering van de tuning altijd rekening met de automatische versnellingsbak. In tegenstelling tot vele andere chiptuning bedrijven past Chiptuning Experience als één van de weinige de software van de automaat aan. Zelfs bij een DSG versnellingsbak worden een aantal waarden aangepast zodat het schakelen vloeiend blijft verlopen.

Deze expertise van Chiptuning Experience leveren wij als service en kost u dus niets extra’s. Door de ruime ervaring met het chiptunen van auto’s met een automatische versnellingsbak bent u verzekerd van de allerbeste en meest veilige tuning van uw auto.

Nee, dat is niet nosig omdat u niet harder hoeft te remmen wanneer u de auto zoals gewoonlijk gebruikt. Zodra u de auto na chiptuning gaat gebruiken voor bijvoorbeeld autoracen dan raden wij u aan een professioneel remsysteem op de auto te laten monteren. Hiervoor kunt u ook bij Chiptuning Experience terecht, neem contact op met onze klantenservice en laat u informeren over de vele mogelijkheden.

Nee, u kunt zelfs bij een gelijkblijvende rijstijl brandstof besparen. Het brandstofverbruik van een turbodieselmotor kan tot wel 14% gereduceerd worden. De verhoging van het rendement van de motor maakt dit mogelijk doordat er meer energie uit de brandstof wordt gehaald dan zonder chiptuning.

Doordat auto’s overal ter wereld worden verkocht moeten deze ook onder diverse omstandigheden perfect functioneren. Bij de productie wordt dan ook rekening gehouden met wisselende kwaliteit van brandstof, varierende weersomstandigheden en diverse onderhoudsbepalingen. Doordat de brandstoffen en motorolie van perfecte kwaliteit zijn en onderhoud correct wordt uitgevoerd kan Chiptuning Experience chiptuning uitvoeren met behoud van de levensduur van uw auto.

Ook levert Chiptuning Experience software welke wij afstemmen op uw wensen waardoor wij maatwerk leveren. Doordat een fabrikant massaproductie levert is dit niet rendabel en zou de tuning van uw motor tientallen duurder zijn dan die van Chiptuning Experience.

De motormanagement bevat software waar vandaan diverse functies van uw auto worden aangestuurd. Onderstaand leggen wij u de technische functies van het motormanagement uitgebreid uit.

Ontstekingsverstelling;
Zo wordt er maximale energie uit elke liter brandstof gehaald door de ontstekingsverstelling. Het motormanagement veranderd continu het ontstekingstijdstip welke afhankelijk is van onder andere het motortoerental, motorbelasting en de temperatuur.

Klopregeling;
De klopregeling welke het maximale koppel bij het minste brandstofverbruik regelt waardoor de maximale compressieverhouding wordt nagestreefd. Een ongecontroleerde zelfontbranding met kloppende of pingelende verbranding als resultaat is echter mogelijk. Dit gaat samen met een enorme temperatuur.

Drukstijgingen
Ernstige motorschade kan voortkomen door drukstijgingen. Dit wordt voorkomen door de montage van één of meerdere pink- of klopsensoren op het motorblok welke de drukstijging waarnemen als zeer hoogfrequente trillingen. Het motormanagement reageert op deze trillingen door middel van het ontstekingstijdstip laat te sturen.

Brandstofinspuiting
Het motormanagement, ook wel ECU genoemd, berekent het meest ideale inspuitbegin en inspuitduur op basis van de signalen van sensoren welke de aangezogen luchtmassa, de motorbelasting en het motortoerental meten.

Lambdaregeling
De hoeveelheid restzuurstof het de uitlaatgas wordt gemeten door de lambdasensor. Naar aanleiding van de gemeten waarden door deze lambdasensor wordt een bepaalde hoeveelheid brandstof bij de door de motor aangezogen luchtmassa ingespoten. Deze hoeveelheid wordt zo afgestemd zodat de de restzuurstof precies voldoende is voor onttrekking van zuurstof van de stikstofoxiden in het uitlaatgas en zorgt voor voldoende oxidatie van de onverbrande delen in de katalysator. Door hoge verbrandingsindrukken en temperaturen door oxidatie ontstaan stikstofoxiden waarvan ongeveer 20% stikstof in de omgevingslucht aanwezig is.

Laaddrukregeling;
Het motormanagement regelt de laaddruk bij blotoren met een tubolader of een andere vorm van drukvulling. In de meeste gevallen is er dan een inlaatluchtdruksersor en een drukregelaar in de motor gemonteerd.

Uitlaatgasrecirculatie;
Een klein gedeelte van het uitlaatgas wordt terug naar de motor geleid en bij de inlaatlucht gemengd om de hoeveelheid stikstofoxiden in het uitlaatgas terug te dringen. Minder stikstof wordt omgezet in stikstofoxiden doordat de verbranding van het brandstof-luchtmengsel minder snel verloopt en de verbrandingsindrukken en temperaturen lager blijven.

Veiligheids- en comfortregelingen;
De aannemelijkhied van de door de sensoren doorgegeven meetwaarden worden door het motormanagement bewaakt. Het is van groot belang dat bij een storing bij ‘drive by wire’ systemen (potentiemeter onder het gaspendaal) niet leidt tot het op hol slaan van de motor. Deze systemen herkennen dan ook een remsignaal en een ontkoppelingsignaal waardoor de inspuithoeveelheid afhankelijk van het motortoerental terug wordt geregeld.